PostNL gaat in Nederland een groot deel van de pakjes bezorgen van het Chinese AliExpress, onderdeel van internetmarktplaats Alibaba. Dat werd donderdag gemeld zonder financiële details naar buiten te brengen over de deal.
Door de samenwerking kunnen klanten van AliExpress binnen vijf tot zeven dagen hun bestellingen thuisbezorgd krijgen, in plaats van weken te moeten wachten, zoals nu het geval is. AliExpress heeft wereldwijd meer dan 100 miljoen klanten.
De fors kortere levertijd kan PostNL realiseren doordat het een Aziatische tak heeft, Spring. Zodoende kunnen de Aziatische webwinkels van de Alibaba Groep rechtstreeks gebruikmaken van het netwerk van PostNL.
Tijs Reumerman, managing director bij het postbedrijf, zegt in een persbericht: “Ons team in Azië kent de markt als geen ander. Zij spreken de taal, kennen de cultuur en weten wat de klant verwacht. Deze lokale link is essentieel geweest om AliExpress als klant te kunnen verwelkomen.”
Populariteit Chinese webwinkels groeit
Chinese webwinkels winnen snel aan populariteit in Nederland, bleek vorig jaar uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De uitgaven bij Chinese webwinkels nam ten opzichte van 2015 toe met 59 procent. In 2015 werd nog 23 procent van de totale buitenlandse aankopen gedaan op Chinese websites, in 2016 was dat 30 procent.
In totaal spendeerden Nederlanders vorig jaar 190 miljoen euro op Chinese websites. In het Aziatische land kopen we vooral telecomproducten, IT en consumentenelektronica.
Uit een steekproef van de consumentenbond naar de ervaringen van Nederlandse consumenten met Chinese webshops, antwoordde 80 procent van de respondenten dat ze vaker in China iets gaan bestellen.
Leo Shen, General Manager van AliExpress over de keuze voor PostNL: "Zij hebben het beste bezorgnetwerk in Nederland en leveren betrouwbare service."